Vi är designers. Vi är tygtillverkare. Vi är Takoy.
Vi går på bio med 3D-glasögon för att se Avatar, den mest lönsamma filmen genom tiderna, och världen befinner sig mitt i en finanskris. Alla stora företag som Google, Amazon, Apple och Disney säger att de började i ett garage. Vi är i stort sett likadana. Vi började i vardagsrummet och källaren av ett familjehus. I en liten by i östra Slovakien börjar vi skriva historien om Takoy.
Vid denna tidpunkt tänker vi inte på tyger ännu, men vi sätter igång med våra första e-butiker hemma och utomlands.
Vi sysslar med mode, bröllopsdekorationer och möbler.
Och det är med det sistnämnda som vi under de kommande åren kommer att inse att många människor köper möbler just för att de gillar klädseln – och det innebär tyger med intressanta mönster.
Efter nästan tio års erfarenhet av onlineförsäljning börjar vi nu fokusera på tyger. Med hjälp av både interna och externa designers tar vi fram unika motiv som vi sedan låter trycka på ett brett utbud av tyger, från bomull till linnetyg och polyester. Vårt motto kommer under en lång tid framöver att vara: ”Tyger som du inte hittar någon annanstans”. Detta är året då Takoy som du känner det idag föddes.
Vi rekryterar våra första kollegor. Vår bas är fortfarande familjehuset, och snart är det så mycket tyger att vi inte har plats att sitta någonstans. Ja, vi gör också intervjuer i vardagsrummet mellan rullarna :).
Här kommer den beryktade coviden. Människor syr munskydd i stora mängder och tyger blir bristvaror inom loppet av några timmar. Under de första veckorna och månaderna växer Takoy extremt. Vi står därmed inför ytterligare utmaningar för att möta efterfrågan.
För att kunna betjäna det växande antalet kunder i tid behöver vi öka personalstyrkan. Inom sex månader kommer vi att gå från 15 till 60 personer. Detta innebär automatiskt att familjehuset inte längre kommer att vara en idealisk plats för lager eller arbete.
Våra lagerarbetare lyckas med en riktig bragd när de på en vecka flyttar hela företaget och lagret till ett stort varuhus i staden 10 kilometer bort, med full drift och utan avbrott i hanteringen av beställningar.
I samma år deltar Takoy för första gången i ShopRoku-tävlingen som anordnas av Heureka-portalen. Vi vinner andraplatsen i Kvalitetsutmärkelsen i kategorin Sybehör.
Hittills har vi själva tagit fram mönster och egna designprodukter, men de färdiga produkterna har producerats med hjälp av externa partners. I mars sätter vi igång våra första egna maskiner och börjar trycka några basmaterial själva – softshell och polyester.
Tre månader senare lägger vi till en ytterligare mindre maskin för produktion av tryckta sybehör. För att kunna serva alla maskiner i tid växer vårt produktionsteam från tre till fem personer.
I ShopRoku-tävlingen ligger vi återigen på andra plats. Och den här gången inte bara i Slovakien, utan även i Tjeckien.
Du kan läsa artikeln via översättaren.
Du känner säkert till citatet: ”Ett litet steg för människan, men ett stort för mänskligheten”. Vi kanske inte har varit på månen, men vi har tagit ett stort steg mot vår egen tillverkning. På bara några månader.
I maj fick vi en ny maskin installerad för tryckning av bomullsmaterial. Denna tryckmaskin är så stor att den inte får plats i våra nuvarande utrymmen, utan behöver en separat byggnad.
I juni flyttar vi också hela vår befintliga produktion till samma plats och lämnar lager, beställningsexpedition och administration i den ursprungliga byggnaden.
Tidningen Forbes har uppmärksammat att någon i östra Slovakien designar och producerar tyger som är populära i hela Europa. De gjorde den första längre intervjun med våra grundare Tatiana och Boris, där du kan läsa mer om hur allt började.
Om du är mer intresserad av den mänskliga sidan av företaget än av siffror och statistik, berättade de för portalen Slovo+ om hur det är att vara kristen i affärsvärlden.
Du kan läsa artikeln via översättaren.
För första gången vinner vi förstaplatsen i Kvalitetsutmärkelsen i ShopRoku-tävlingen i Slovakien, och i Tjeckien är vi bland finalisterna.
Vi lyckades vinna på båda sidor. Vi behåller förstaplatsen i ShopRoku-tävlingen i Slovakien och vi lägger till triumfen i Tjeckien. Den här utmärkelsen är ett stort åtagande för oss att göra saker ännu bättre.
Detta sker bland annat genom att stödja unga talanger. Vi blir partner till konstindustriskolan och vi sponsrar tävlingen Úsvit (Gryning) – student design utmärkelse 2023.
På sex år har vi expanderat till tjugo länder, anställt 90 personer och våra mönster syns ofta utomhus på promenader, på flygplatser på väg till semestern, men också på catwalken på modevisningar.
Du kan läsa artikeln via översättaren.
I början av året kom vi på idén att anordna regelbundna informella möten där vi skulle dela med oss av våra erfarenheter från e-handelsvärlden. På mötena deltar våra kunder, studenter, men också alla som är intresserade av att lära sig något eller nätverka.
Under året organiserade vi 8 sessioner där vi behandlade både HR- och marknadsföringsfrågor, utbildade lite, lyssnade lite... men på det hela taget bidrog till att skapa en grupp aktiva människor som är intresserade av att utveckla sig själva och sin miljö.
Företagets kultur
Takoy växer fortfarande. Vår mest intensiva tillväxt skedde under covid-perioden när vi växte från ett team på 15 personer till ett team på över 60 personer på bara några veckor.
Och med det växande antalet anställda fanns det ett behov av att skapa en organisationsstruktur, fastställa interna regler eller komma överens om en gemensam vision. Om vi vill vara bäst måste vi alla vara på samma sida.
Vi kom överens om fyra grundläggande värden som Takoy står för.
Skapa relationer
Det handlar inte bara om att bete sig som man själv vill bli behandlad.
Säg vad du tycker först, vänta inte med det. Hjälp dina kollegor med ett problem. Skapa en atmosfär som präglas av trygghet, acceptans och vänskap. En del i att bryta ner barriärer är till exempel att prata med alla på företaget.
Företaget sätter upp processer, betalar för teambuildings, bjuder på kaffe eller tårta. Men relationer byggs av människor. Om du är uppbyggd på samma sätt så får du plats hos oss.
Tala öppet, sanningsenligt och ärligt
Inom företaget, men också utanför.
Ärlig feedback gör skillnad för en person. Lär dig att alltid ge den vänligt och sanningsenligt.
Och lär dig att acceptera den också. Glöm inte att berömma om något har lyckats. Påpeka om något är fel.
Säg inte saker bakom ryggen om en person som du inte skulle säga honom eller henne rakt i ansiktet.
Och håll dina löften.
Ta ansvar för din egen topprestation
Ditt mål är att vara lite bättre i morgon än du är i dag. Och det är bara du som är ansvarig för det.
Att förändra människor är tilltalande, men mycket svårt, om inte omöjligt.
Om du vill göra skillnad ska du alltid börja med dig själv. Och kanske inspirerar du andra.
Ingen kommer att tvinga dig att gå vidare om du inte vill. Det är bara din inre motivation som fungerar tillförlitligt varje gång.
Och där det saknas ansvar för dina egna resultaten kommer det med tiden att uppstå misstro och därmed kontroll. Det sistnämnda är inte trevligt för någon.
Bidra med idéer till din position
Tillväxt är bara en biprodukt av innovation.
Och den största fienden till dagens framgång är din framgång igår.
Det viktiga är att man inte resignerar inför saker och processer. Det faktum att något har fungerat på ett visst sätt hittills är inte ett skäl att fortsätta på det sättet. Fråga varför, ifrågasätt befintliga processer om du tror att de kan bli mer effektiva.
Lägg märke till problemen, de små sakerna som komplicerar arbetet och livet, och försök hitta en lösning på dem. Det behöver inte vara 100 % perfekt. Om du går framåt bara en liten bit kommer hela teamet att gå framåt.
Och ingen manager har någonsin varit ledsen över att hens team har blivit bättre.